לצלוח את הגירושין בשלום / ד"ר אביגדור קנר

ההחלטה על פרידה וגירושין היא אולי אחת מההחלטות הקשות שבני זוג עושים, לרוב היא נחוות כמשבר קשה עבור כל המשפחה. הסיבות לגירושין הן רבות ומגוונות, אך בכל מקרה הן מציפות רגשות של כעס, חרדה, עלבון, בושה, תסכול, תחושות דחייה, כאב ואף נקמה. אחת מהסיבות לקושי הרב המלווה את הליך הפרידה היא כמות האובדנים המלווה את ההליך: אובדן הזוגיות, המשפחתיות, התפקוד ההורי המקובל, רמת החיים, הבית, המעמד חברתי, ההשקעה של שנים, הביטחון והחלומות.

הורים בהליך גירושין, נדרשים להתמודד גם עם חווית הילדים העוברים טלטלה בתקופה זו, הם חשים: מבוכה, פחד, עצב, בלבול, כעס, בושה, התערערות היציבות והביטחון וחשש מהעתיד. לעיתים תתיכן גם הזדהות עם אחד ההורים ונקיטת עמדה, ככל שהסכסוך מר וממושך יותר הם יהיו אומללים יותר. אי טיפול והבנת צרכי הילדים עלול להוביל לפגיעה בתפקוד היום יומי שלהם כמו גם להשלכות ארוכות טווח בחייהם הבוגרים.

בנוסף לכל אלה מתווספים שלושה פרדוקסים בלתי אפשריים איתם נדרשים בני הזוג להתמודד:

  1. דווקא בתקופה של תפקוד ירוד, בלבול, חוסר ביטחון, פגיעות ויכולת שיפוט נמוכה, נדרש לקבל החלטות הרות גורל בתחומים חדשים ולא מוכרים בעלי היבטים כלכליים, משפטיים והוריים.
  2. השותף אתו נדרש לקבל את ההחלטות לגבי הגורל שלי והצרכים שלי, הוא מי שאני נמצא אתו בסכסוך.
  3. הורים, למרות השבר והסכסוך הזוגי המתנהל ביניהם, נדרשים להמשיך ולנהל מערכת יחסים עד עולם.

אך טבעי שבמצב מורכב שכזה, רבים לא מוצאים את הכוחות הנפשיים להתמודד עם מורכבות התהליך ופונים לעזרה. זאת תוך תקווה שמישהו אחר ינהל עבורם את המשבר, יקבל עבורם את ההחלטות ויגאל אותם מהכאב הקשה. כך פונים רבים לעו"ד ולהליך המשפטי מתוך אמונה כי שם יקבלו מזור וצדק לסבלם. אך למרבה הצער, ההליך המשפטי ביסודו הוא הליך לעומתי, מתנגח, בו צד אחד שואף לנצח את הצד השני, והשופט אמור לקבוע מי צודק. מטבעה הדרך המשפטית מסלימה את הסכסוך, מחדדת את הקוטביות ועלולה להמשך זמן רב, תוך פגיעה בלתי מתקבלת על הדעת במשפחה ובילדים. והכי חשוב, הדרך המשפטית אינה מביאה לידי ביטויי את הרגשות והצרכים הנפשיים והרגשיים של כל המעורבים בתהליך, נהפוכו היא פוגעת בהם.

אז איך ניתן בכל זאת להקל על בני הזוג לצלוח את המשבר הקשה במינימום פגיעה?. בשביל לעשות זאת חייבים להבין כי הליך הגירושין מתנהל בשני מישורים עיקריים: המישור הרגשי-פסיכולוגי והמישור המשפטי. אך ההתרחשות הרגשית-פסיכולוגית היא ממושכת הרבה יותר מההליך המשפטי, היא מתחילה מהרגע שנושא הפרידה עולה במחשבות ונמשכת זמן רב לאחר שניתן הגט…….

כלומר, הליך הפרידה והגירושין הוא הליך רגשי-פסיכולוגי ארוך שיש לו גם היבטים משפטיים, ולא הליך משפטי עם היבטים רגשיים, כמו שרבים חושבים ופועלים. הדרך הנכונה להיפרד הנותנת מענה להבנה זו היא תפיסת הגישור והליווי ההורי לגירושין.

התפיסה הגישורית פותחה במיוחד עבור סכסוכים בהם יש חשיבות להמשך מערכת יחסים עתידית בין הצדדים כמו בסכסוכי הגירושין. ביסודו מושתת הליך הגישור על התפיסה כי אין אמת אובייקטיבית, בכל סכסוך יש גם רגשות וגם אינטרסים, והדרך לניהול המשבר היא לתת לצדדים לשלוט על שלושת ממדי הסכסוך העיקריים: השפה – שהיא לא שפה של עורכי דין ובית משפט בה באים לידי ביטויי הרגשות הזמן – הצדדים קובעים את קצב השיחות וההליך שיכול להיות קצר מאוד התוצאה – הצדדים קובעים מה יהיו ההחלטות ולא השופט.

כדאי לזכור, כי בחירת הדרך לניהול הסכסוך תקבע איך הוא יסתיים !

ההליך הייחודי אותו פיתחנו ב "גישור וליווי הורי" מבוסס על העקרונות הבאים:

  • הפרידה מהזוגיות תבוא ממקום של ביחד הורי
  • חיי הגירושין מתחילים אחרי קבלת הגט
  • התייחסות תהיה לעתיד ולא לעבר
  • הילדים יהיו במרכז השיח

הגישה שלנו נותנת מענה מקיף לכלל הצרכים של הליך הפרידה והגירושין וכוללת:

  • מגשר בכיר בעל הכשרה וניסיון לגישור במשפחה
  • יועצת הורים מנוסה בתחום הגירושין
  • ייעוץ משפטי על ידי עו"ד מתחום המשפחה
  • ההסכם יכלול את כל הנושאים: מזונות, הורות, רכוש, שהייה ויחסים עתידיים
  • ההסכם יקבל תוקף משפטי בבית המשפט בתום הליך הגישור
  • הליך יהיה קצר וזול משמעותית מכל הליך אחר

משבר הפרידה והגירושין, הוא משבר כואב, קשה ובלתי מתוכנן מראש, אך הוא יכול להיות גם מעבר חיים המאפשר את שימור היחסים המשפחתיים והזדמנות לשינויי וצמיחה של כל בני המשפחה ובמיוחד הילדים לחיים טובים ומספקים בעתיד