איך להתגרש נכון?

ההחלטה על פרידה וגירושין היא אחת מההחלטות הקשות בחיים, אולי הקשה מכולן. תהיה הסיבה להחלטתכם להיפרד אשר תהיה, מטבע הדברים תקופה זו טעונה רגשית, מלווה בסערת רגשות וטלטלות, ומלאה בתחושות שונות של: כישלון, כעס, אכזבה, פחד משינוי, דאגה לילדים, חוסר ביטחון ולעיתים קרובות תחושות של נקמה וקורבנות, אך…..גם….הקלה…. 

ההחלטה על בחירת הדרך להיפרד, עשויה להיות ההחלטה הגורלית אשר תכריע איך אתם ומשפחתכם תצאו ממנה. יש לכם את האפשרות להחליט האם הליך הפרידה יהיה בשליטה, תוך יצירת הזדמנות לצמיחה מחודשת וחיים טובים לכם ולילדיכם בעתיד, או יצירת אירוע טראומטי, המלווה בכעס אין סופי, פגיעה בילדים, סחיטה רגשית וכלכלית, סבל רב ולעיתים אף השפלה.

אז איך להתגרש נכון ?

או איך מתגרשים יפה, להלן מספר עקרונות שמומלץ להפנים וליישם: סופיות ההחלטה – האם מנוי וגמור איתכם כי רצונכם להיפרד. ההחלטה הסופית אודות רצונכם להיפרד, צריכה לבוא ממקום של הבנה ושלמות עם המשמעויות והאתגרים איתם אתם עומדים להתמודד במהלך הדרך אליה אתם יוצאים. 

באם עדיין יש ספקות באשר לרצון להיפרד, באם עדיין יש תחושות של חוסר ביטחון לגבי המוכנות שלכם לפרידה, כדאי מאוד לפנות לייעוץ אצל איש מקצוע מוסמך בתחום, ולברר נושא זה היטב.

התאימו עצמכם לקצב של הצד השני

לרוב צד אחד יוזם את הפרידה לאחר ש"התבשל" בהחלטה לאורך זמן, והוא בשל ולהוט לבצע את הליך הפרידה. הצד השני, במיוחד עם קיבל הודעה זו כהפתעה, נדרש לו זמן להבין ולהפנים את אשר "נפל" עליו. זוהי תגובה טבעית ואנושית שעלולה להתפרש על ידי הצד היוזם, כהתנגדות לא רלוונטית לפרידה וניסיון להכשיל את התהליך. 

זהו שלב קריטי בו רבים פונים לעו"ד במטרה לאלץ את הצד השני לפעול על פי הקצב שלהם ללא הבנה של התהליכים הרגשיים שנדרש לתת להם מענה. נכון יהיה לנהוג בסבלנות, התחשבות תוך הבנה שלצד השני נדרש זמן לעבד את הרעיון. כל ניסיון לכפות את רצוננו ומהר, עלול להוביל את הצד השני להתבצרות ואטימות, תוך רצון לפגוע בנו חזרה, ובכך אנו נשיג בדיוק את ההפך.

זהירות עם "עצות" מחברים

מטבע הדברים המשפחה, החברים, נחשפים לצד אחד של הסיפור ונוטים לתפוס את הצד של בן משפחתם כצודק, מתוך מחשבה שהם עוזרים ומקלים על בן משפחתם. העצה הראשונה שהם נותנים איך נכון להתגרש היא: "אם זה מה שעשו לך, רק עו"ד תותח יכול לעזור לך לקבל את מה שמגיע לך וגם על הדרך להעניש את הצד השני….". זה בדיוק מה שאנחנו רוצים לשמוע כאשר אנחנו בקונפליקט וחשים את העוול הנוראי שנגרם לנו. 

אך פניה לעו"ד כצעד ראשון עלולה להתברר כמסע כואב, ארוך ויקר. עורך דין מטבע תפקידו לייצג צד אחד ויעשה כל שביכולתו באמצעות בית המשפט לקדם את האינטרסים של הצד אותו הוא מייצג. פעולתו הראשונה תהיה לפתוח תיק בבית המשפט או בבית הדין וזו עלולה להיות תחילתה של הידרדרות לתהליך משפטי הרסני גם אם לא התכוונתם לכך. 

לעיתים אכן אין ברירה וצריך לפנות לעזרת בית המשפט לקבל עזרה, באם צד אינו מוכן להתקדם בשום אופן לכוון של שיח והסכמות. אך זו תהיה הבחירה האחרונה בה נכון לפעול. אז קבלו כל "עצה" בזהירות, לא כל סיפור על מקרה דומה שמספרים לכם, בהכרח מתאים למצב שלכם, רק אתם יודעים מה טוב לכם ולמשפחתכם.

תחילה מנסים בטוב

הצעד הראשון הנבון שיכול להוביל את בני הזוג להתגרש נכון, הוא לנסות להסכים על הליך גישור לגירושין, כדרך הנכונה. במרבית המקרים שני הצדדים חושבים את אותו הדבר בדיוק, אך אף צד לא יהיה מוכן להיות הראשון שיציג זאת לצד השני פן ייתפס כחלש וייתן כוח לצד השני. כך שניהם נכנסים למדרון התלול של ההסלמה, למרות שיש להם אינטרסים רבים משותפים. 

אך ניתן להציג את הפניה לגישור דווקא ממקום של עוצמה, ואחריות לילדים, למשפחה ולכסף המשותף. הצגה נכונה של הדברים עשויה להתקבל נכון אצל הצד השני. לעיתים הצד השני רק מחכה להצעה כזו ואין לו את האומץ לעשות זאת ראשון. 

חשוב להציג מסרים שיש להם משמעות עבור שני הצדדים, כגון: …"חשוב לי למזער את הפגיעה בילדים שלנו", "חשוב לי שנשמור על הכסף שלנו ולא נזרוק אותו על מאבקים משפטיים", "חשוב לי לשמוע את הצרכים שלך……". הדברים צרכים להיאמר ממקום של אחריות ודאגה ולא כאיום או לחץ.

הכירו מהו הליך גישור לגירושין

 הגישור הוא הליך אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים בין אנשים שרוצים לקבל את המגיע להם מבלי לדרוס את הצד השני. גישור אינו בית משפט ואינו בוררות, המגשר לא מחליט עבורכם דבר, רק אתם תחליטו מה טוב עבורכם. הליך הגישור מאפשר לנהל שיח מכבד ומו"מ ישיר בין הצדדים באמצעות המגשר שהינו איש מקצוע. 

המגשר המקצועי יודע להוביל את התהליך, ונותן מקום לביטויי והבנת הצרכים של שני הצדדים, תוך שהוא יוצר הסכם נכון התפור במיוחד עבורכם. ההסכם מוגש אחר כך לבית המשפט לקבלת תוקף משפטי.

הסכמה משותפת על טובת הילדים

גורם הסיכון בעל ההשפעה הגדולה ביותר על חווית הילדים, אינו עצם הגירושים עצמם, אלא, האופן בו הגירושים מתנהלים. ילדים החשופים להליך פרידה מכוער, לא מכבד ופוגעני תוך שהם נחשפים לאלימות מילולית או פיזית, נמצאים בסיכון גבוה להיפגע רגשית ופסיכולוגית בבגרותם. התנהלות המשפחה הייתה עבורם העוגן והבטחון שהתערער באחת תוך שהם חווים לעיתים תחושות של נטישה. 

רבים מההורים מוצפים בעצמם ברגשות אובדן רבים ונדרשים להגיב לאירועים שונים בתחומים חדשים ולא מוכרים. לכן הפניות שלהם לילדים נמוכה, בדיוק ברגעים שהילדים צרכים אותם. כדאי לייצר דווקא בתקופה זו חזון הורי משותף, הכולל: העמדת צרכי הילדים במרכז השיח, השארתם מחוץ לסכסוך, הימנעות ממריבות בנוכחותם והימנעות מלהסית אותם נגד הצד השני או להשתמש בהם ככלי בהליך הגירושין.

בחרו מגשר נכון

בחירת נכונה של המגשרים, הינו תנאי הכרחי להליך גישור מוצלח. בחירת מגשרים שאינם מתאימים עלולה להביא לכישלון של הליך הגישור ואף להסלמתו. זהות המגשר צריכה להיות מוסכמת ומקובלת על שני הצדדים מתוך רצון חופשי. 

פגשו את המגשרים יחד בפגישת הכרות פנים אל פנים לא מחייבת, התרשמו מאישיותם והאם אתם מרגישים "מבפנים" שאתם יכולים לסמוך עליהם. בדקו את ניסיונם המקצועי כמגשרי משפחתה, את ניסיון חייהם באופן כללי, בדקו את הכשרתם, תארים והשתלמויות רלוונטיות והמלצות.

ידע מרגיע, חשוב להשתמש בו נכון

הליך הפרידה דורש קבלת החלטות בנושאים מגוונים וחדשים. כך למשל תדרשו לקבל החלטות הוריות, חינוכיות, כלכליות, משפטיות, חברתיות, משפחתיות ועוד. ידע יכול להרגיע, אך שימוש בידע בצורה לא נכונה, באמצעות הסתרת מידע וביצוע פעולות חד צדדיות, תוך רצון לשליטה על הצד השני, עלול להוביל להסלמת הסכסוך ואף להחריפו. בגישור, הידע הוא נכס משותף ששני הצדדים עושים בו שימוש לטובת המשפחה והילדים.

איך להתגרש נכון

באם יש לכם ילדים, זה אומר שיש להפנים, ששניכם תישארו הורים משותפים לילדים אלה "עד יומכם האחרון". כך שלעולם תישאר ביניכם מערכת יחסים הורית הדורשת תקשורת סבירה וקבלת החלטות משותפת להמשך חיים מלאים ויפים כמו שמגיע להם ולכם. 

ברגעים כואבים אלה הם מביטים בכם, הילדים, רואים את ההתנהגות שלכם ומצפים שתמשיכו להיות שם עבורם כמשענת הורית בטוחה, מחבקת ואוהבת, זהו מודל הזוגיות שייקחו לחיים.