איך להתגרש בלי לפגוע בילדים?

ההחלטה להתגרש היא החלטה מורכבת וקשה לכל הזוגות ובוודאי לזוגות שיש להם ילדים. אין הורה שרוצה לפגוע בילדיו והמחשבה על העצב, הצער והכאב שאתם עומדים לגרום לילדיכם כאשר תודיעו להם על כוונתכם להתגרש בוודאי מדירה שינה מעיניכם. ישנם אפילו זוגות שדוחים את החלטתם להתגרש במשך חודשים ואפילו שנים, רק מהחשש ומהדאגה בשל הנזק שייגרם לילדיהם בעקבות הגירושין. 

נכון, פרידת ההורים היא הודעה עצובה וכואבת לילדים, אך, כדאי לדעת שלא עצם הגירושין הוא הפוגע בילדים אלא בעיקר הדרך בה עושים זאת. הזכות להיות מאושר ולהנות מזוגיות אוהבת ומספקת היא אינה מותרות. כל אחד ואחת ראויים לאושר הזה. העובדה שהחלטתם להתגרש כיוון שאינכם מאושרים בקשר הזוגי אינה צריכה לגרום לכם לרגשות אשם ולתחושות לא טובות לגבי ההורות של עצמכם. 

ככל ההורים, גם אצלכם טובת הילדים עומדת מעל לכל. עבור הילדים חשוב לא פחות לחיות עם הורים מאושרים ומסופקים בשני בתים מאשר בבית אחד עם הורים שאינם מאושרים ואולי אפילו רבים, צועקים או לא מדברים ביניהם. ולכן, הגירושין כשלעצמם אינם בהכרח פוגעים בילדים, אלא הדרך בה אתם תעשו זאת. 

אומנם, עבור הילדים עצם פירוק המשפחה כפי שהם רגילים אליה וכן השינוי הדרמטי בשגרת החיים שלהם הינם חוויות מטלטלות ואולי אף משבריות אולם הן בהחלט יכולות להיות מסוג המשברים שעוברים בחיים ומהם ניתן דווקא לגדול, להתחזק ולצמוח. הדבר תלוי בגורמים רבים ובראש ובראשונה – בדרך בה בוחרים ההורים לסיים את הפרק הזוגי ולהתגרש ובדרך בה הם מבנים את מרחב החיים החדש שלאחר הגירושין. 

אז, איך להתגרש מבלי לפגוע בילדים. אם אתם רוצים להתגרש בוודאי הציעו לכם לפנות לעורכי דין שייצגו אתכם וישיגו עבורכם את מה שמגיע לכם. ובכן, זוהי אפשרות, אך מאבק גירושין שמגיע לבית המשפט בדרך כלל נוטה להידרדר, לסכסוך הרסני שנמשך זמן רב, תוך פגיעה בלתי מתקבלת על הדעת ברגשות הילדים. יתרה מזאת, לרוב מי שמדבר הם עו"ד ולא אתם, כך שהצרכים הרגשיים החשובים שלכם ושל ילדיכם לא תמיד נענים שם. 

ולכן יש דרך מתאימה יותר לנהל את הפרידה, דרך שמבטיחה שאתם תהיו אלה שיקבעו איך הפרידה שלכם תיראה ומה יקרה לילדיכם. אם אתם רוצים להתגרש מבלי לפגוע בילדים הדרך הטובה והמתאימה ביותר היא לעשות זאת באמצעות גישור. גישור היא הדרך הכמעט יחידה המאפשרת לפרק את הזוגיות על כל המשתמע מכך ולסיים את הפרק הזה בחייכם וכן לתכנן את מרחב חייכם כהורים גרושים לילדיכם המשותפים. 

תהליך הגישור יוביל אתכם לשיח על הדברים החשובים עבורכם כהורים לילדיכם אף שאינם גרים אתכם באותו בית או שגרים אתכם רק באופן חלקי באם בחרתם בהורות משותפת. 

כהורים, אתם בוודאי יודעים שהילדים צופים בכם כל העת ולומדים מכם הכל – מהי זוגיות, כיצד מתנהגת משפחה, איך מבטאים אהבה, איך מתנהגים כשכועסים ועוד ועוד והם גם לומדים מכם מה קורה כאשר זוג מתגרש ואיך מתנהגים אמא ואבא כאשר הם אינם חיים יחד עוד. ברור לנו שהגירושין הוא חוויה כואבת ושפעמים רבות שני הצדדים כועסים זה על זה ומתקשים לתקשר בכבוד ובהערכה הדדית. 

בעיקר נכון הדבר כאשר רק צד אחד היה מעוניין בפרידה או שישנה ברקע בגידה של אחד הצדדים. במצבים כאלה מובן שישנם רגשות קשים וכואבים וישנו קושי של ממש לתקשר ואפילו לראות את הצד השני. יחד עם זאת ואסור לשכוח שהילדים אינם קשורים לעניין ואינם אשמים במצב ולכן אסור שהם ייפגעו מכך. כפי שאמרנו ,הילדים לומדים מכם הכל ולכן אל תתנו לעויינות ביניכם להשפיע על כך ולנהל את הקשר ביניכם. 

אחת הסכנות לפגיעה בילדים היא כאשר אחד ההורים או שניהם משתמשים בילדים להעברת מסרים או שמשתמשים בילדים כדי לפגוע ו"להעניש" את ההורה השני. מי שנפגע מצעדים כאלה הוא לא רק ההורה האחר אלא בעיקר הילדים שבדרך כלל אוהבים את שני הוריהם ואין להם את היכולת להתנגד לפעולות כאלה של הוריהם. 

בנוסף, אנו יודעים שתהליך הגירושין  תובע מההורים אנרגיה רבה, ישנן החלטות רבות ומשמעותיות אותן צריך לקבל וכתוצאה מכך הפניות שלהם לילדיהם יורדת. דווקא כאשר הילדים זקוקים להם יותר מכל הם מתקשים לספק להם זאת. כדי להתמודד עם המצב, זה הזמן להיעזר במשפחה המורחבת שלכם – טוב לילדים להנות מקרבתם של סבים וסבתות, דודים ודודות, בני דודים וכד'. 

נושא חשוב נוסף, שלא רבים נותנים עליו את הדעת הוא שכאשר רוצים להתגרש מבלי לפגוע בילדים חשוב לייצר קול הורי אחיד מול הילדים. גם אם לא הצלחתם לעשות זאת כאשר חייתם ביחד. כעת, מאחר שאתם נפרדים והילדים עומדים לחיות בשני בתים נפרדים, חשוב לייצר עבורם מציאות בהירה וברורה של "אני מאמין" הורי אותו הם יכולים להבין ועל פיו לחיות. 

זה נכון וטוב שלכל אחד מכם יש סגנון הורי משלו, אך מבחינת הערכים הבסיסיים אותם אתם רוצים להנחיל לילדיכם, חשוב שתגיעו להסכמות מה הם יהיו, גם ובעיקר כאשר אתם נפרדים. בדרך כלל קשה לעשות זאת ללא עזרה של אנשי מקצוע מתאימים ולכן אנו ממליצים לעשות זאת בתהליך מסודר. 

הערך שיהיה לתהליך כזה עבורכם ועבור ילדיכם הוא רב ויימנע הרבה מחלוקות ומריבות בעתיד ובעיקר יספק לילדים מרחב חיים ברור, יציב ורגוע . אחד הדברים המרכזיים שמעסיקים את ההורים בבואם להיפרד הוא כיצד לקיים עם הילדים את השיחה שבה יודיעו להם על הפרידה הצפויה. תוכלו לקרוא על כך במאמר הבא*(קישור למאמר). 

אם חשוב לכם להתגרש מבלי לפגוע בילדים אז בוודאי חשוב שתזכרו שילדים מגיבים לגירושי הוריהם ומסתגלים לשינויים שבאים בעקבות הגירושין באופנים שונים בהתאם לגילם, לאופיים, לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים, לניסיון החיים שלהם, למעגלי התמיכה שיש להם ועוד. גם בהקשר זה רצוי להיות מלווים בהדרכה מתאימה אשר תסייע לכם להבין ולהתכונן לתגובות הצפויות של ילדיכם ובכך תאפשר את הפחתת הפגיעה בהם. 

תוכלו לקרוא על כך במאמר הבא (קישור למאמר *). המסר שהילדים שלכם צריכים לקבל מכם הוא שגם אם התגרשתם האחד מהשני אתם נשארים הורים שלהם לנצח והתפרקות הקשר הזוגי אין פירושה התפרקות ההורות. המסר שכדאי להעביר אליהם הוא שהמשפחה שלהם אינה מתפרקת אלא משנה את צורתה ואתם תמיד תישארו ההורים שלהם.