גירושין………8 טיפים שחשוב לדעת / ד"ר אביגדור קנר

גירושין …. 8  טיפים חשובים / ד"ר אביגדור קנר

ההחלטה על פרידה וגירושין היא אחת מההחלטות הקשות בחיים, אולי הקשה מכולן. תהיה הסיבה להחלטתכם להיפרד אשר תהיה, מטבע הדברים תקופה זו טעונה רגשית, מלווה בסערת רגשות וטלטלות, ומלאה בתחושות שונות של: כישלון, כעס, אכזבה, פחד משינוי, דאגה לילדים, חוסר ביטחון ולעיתים קרובות תחושות של נקמה וקורבנות, אך…..גם….הקלה…. ההחלטה על בחירת הדרך להיפרד, עשויה להיות ההחלטה הגורלית אשר תכריע איך אתם ומשפחתכם תצאו ממנה.

האם הליך הפרידה יהיה בשליטה, תוך יצירת הזדמנות לצמיחה מחודשת וחיים טובים לכם ולילדיכם בעתיד, או יצירת אירוע טראומטי, מלווה בכעס אין סופי, הרס המשפחה, פגיעה בילדים, סחיטה רגשית וכלכלית, סבל רב ולעיתים אף השפלה.

אז מה כדאי לדעת לפני שמחליטים לבצע הליכים פורמאליים לקראת פרידה:

  1. סופיות ההחלטה – האם מנוי וגמור איתכם להפרד. ההחלטה הסופית אודות רצונכם להפרד, צריכה לבוא ממקום של הבנה ושלמות עם המשמעויות והאתגרים איתם אתם עומדים להתמודד במהלך הדרך אליה אתם יוצאים. באם עדיין יש ספקות באשר לרצון להפרד, באם עדיין יש תחושות של חוסר ביטחון לגבי המוכנות שלכם לפרידה, כדאי מאוד לפנות לייעוץ אצל איש מקצוע מוסמך בתחום, ולברר נושא זה היטב.
  2. התאימו עצמכם לקצב של הצד השני – לרוב צד אחד יוזם את הפרידה לאחר ש"התבשל" בהחלטה לאורך זמן, והוא בשל ולהוט לבצע את הליך הפרידה. הצד השני, במיוחד עם קיבל הודעה זו כהפתעה, נדרש לו זמן להבין ולהפנים את אשר "נפל" עליו. זוהי תגובה טבעית ואנושית שעלולה להתפרש על ידי הצד היוזם, כהתנגדות לא רלוונטית לפרידה וניסיון להכשיל את התהליך. זהו השלב המכריע בו נדרש להוביל את התהליך בסבלנות, התחשבות ולהבין שלצד השני נדרש זמן לעבד את הרעיון. כל ניסיון לכפות את רצוננו ומהר, עלול להוביל את הצד השני להתבצרות ואטימות, תוך רצון לפגוע בנו חזרה, ובכך אנו נשיג בדיוק את ההפך.
  3. תחילה מנסים בטוב – רבים פונים תחילה להליך המשפטי ללא הבנת ההשלכות על עתיד המשפחה והילדים. הפניה תחילה לדרך המשפטית פותחת לרוב מאבק כוחני, ומסלימה את הסכסוך גם אם לא לכך התכוונתם. ברגעי משבר וכעס, מציפה אותנו תחושת קורבנות, רצון להגן על עצמנו תוך הטלת האשמה למצב על הצד השני, ותקווה שהשופט יכריע מי צודק…… אך הליך משפטי ורגשות לא הולכים ביחד……לכן כדאי תחילה לנסות הליך הדברות של שיח אישי, אנושי, ומכבד לטובת המשפחה והילדים המתקיים בהליך של גישור.
  4. הכירו מהו גישור – הגישור הוא הליך אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים בין אנשים שרוצים לקבל את המגיע להם מבלי לדרוס את הצד השני. גישור אינו בית משפט ואינו בוררות, המגשר לא מחליט עבורכם דבר, רק אתם תחליטו מה טוב עבורכם. הליך הגישור מאפשר לנהל שיח מכבד ומו"מ ישיר בין הצדדים באמצעות המגשר שהינו איש מקצוע. המגשר המקצועי יודע להוביל את התהליך, ונותן מקום לביטויי והבנת הצרכים של שני הצדדים, תוך שהוא יוצר הסכם נכון התפור במיוחד עבורכם. ההסכם מוגש אחר כך לבית המשפט לקבלת תוקף משפטי.
  5. בחרו מגשר נכון – בחירת נכונה של המגשר, הינו תנאי הכרחי להליך גישור מוצלח. בחירת מגשר שאינו מתאים עלולה להביא לכישלון של הליך הגישור ואף להסלמתו. זהות המגשר צריכה להיות מוסכמת ומקובלת על שני הצדדים מתוך רצון חופשי. פגשו את המגשר יחד בפגישת הכרות פנים אל פנים לא מחייבת, התרשמו מאישיותו והאם אתם מרגישים "מבפנים" שאתם יכולים לסמוך עליו. בדקו את ניסיונו המקצועי כמגשר משפחתי, את ניסיון חייו באופן כללי, בדקו את הכשרתו, תארים והשתלמויות רלוונטיות והמלצות.
  6. ידע מרגיע, חשוב להשתמש בו נכון – הליך הפרידה דורש קבלת החלטות בנושאים מגוונים וחדשים. כך למשל תדרשו לקבל החלטות הוריות, חינוכיות, כלכליות, משפטיות, חברתיות, משפחתיות ועוד. ידע יכול להרגיע, אך שימוש בידע בצורה לא נכונה, באמצעות הסתרת מידע וביצוע פעולות חד צדדיות, תוך רצון לשליטה על הצד השני, עלול להוביל להסלמת הסכסוך ואף להחריפו. בגישור, הידע הוא נכס משותף ששני הצדדים עושים בו שימוש לטובת המשפחה והילדים.
  7. זכרו, הזוגיות מסתיימת, המשפחה רק משנה צורה – כל פרידה מאדם קרוב היא קשה וכואבת, בוודאי מאדם שאיתו חלקנו את כל שהיה לנו, ברגעי שמחה ואושר, ברגעי צער וכאב, ברגעים אינטימיים ואישיים, ובלקיחת אחריות משותפת כשהבנו ילדים לעולם. באם יש לכם ילדים משותפים חשוב שתזכרו ששניכם תישארו הורים משותפים לילדים אלה "עד יומכם האחרון". כך שלעולם תישאר ביניכם מערכת יחסים הורית הדורשת תקשורת סבירה וקבלת החלטות משותפת להמשך חיים מלאים ויפים כמו שמגיע להם ולכם.
  8. והילדים מה איתם – ברגעים כואבים אלה הם מביטים בכם, הילדים, רואים את ההתנהגות שלכם ומצפים שתמשיכו להיות שם עבורם כמשענת הורית בטוחה, מחבקת ואוהבת, זהו המודל לזוגיות שייקחו לחיים. הם ירצו לדעת ולהרגיש שאתם, הסבים והסבתות והדודים ובני דודים, הם כולם שם איתם במרחב שנותן ביטחון ואהבה. אל תייצרו שני מחנות בהם יידרשו בני המשפחה והילדים לתפוס צד. ההבנה כי ההורות המשותפת היא מצב בלתי הפיך והתלות ההדדית בתחום זה תישאר לעולם ועד, היא מהותית להמשך חיים טובים ובריאים שלכם ושל ילדיכם. זכרו המשפחה לא מתפרקת היא רק משנה צורה.

 

אל תהססו לפנות אלינו, נשמח להיפגש לשיחת הכרות לא מחייבת